Lotta Edholm (FP)

Ulrika Frändén
pressansvarig

Internationell skola startas i Stockholm

Stockholms stads satsning på en internationell skola, International School of the Stockholm Region, ISSR, är ett steg på väg mot stadens vision om ett Stockholm i världsklass där företag ska erbjudas bästa möjliga förutsättningar för att etablera sig och växa.

-Snart kan Stockholms stad erbjuda en högklassig och internationellt erkänd utbildning som finns över hela världen. Det underlättar för familjer som genom sitt arbete flyttar mellan olika länder under barnens skoltid, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

Med start i augusti 2012 kommer ISSR att erbjuda de barn vars föräldrar är kontraktsanställda i regionen en konkurrenskraftig och internationellt erkänd utbildning via International Baccalaureate. Skolan kommer att välkomna barn och ungdomar från 5 till 19 år. Undervisningen kommer att vara helt på engelska.

International School of the Stockholm Region kommer att ligga centralt på Södermalm med närhet till kollektiva kommunikationer. Skolan kommer att ha en skyddad skolgård med stora grönområden för lek och rekreation.

ISSR kommer att vara en utvidgning av IB School South som varit en auktoriserad IB skola med gymnasieutbildning, Diploma Programme sedan 1999.