Jesper Larsson blir ny VD för Kulturhuset Stadsteatern.

Jesper Larsson ny VD för Kulturhuset Stadsteatern

Styrelsen för Kulturhuset Stadsteatern har fattat beslut om att utse Jesper Larsson till ny VD för Kulturhuset Stadsteatern.

Jesper Larsson är idag VD för Malmö Live Konserthus och har tidigare varit VD och teaterchef för Malmö Stadsteater samt operaproducent vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Jesper Larsson är även ordförande i Konstnärsnämnden.

- En omfattande rekryteringsprocess har pågått under våren vilket gör att vi nu känner oss redo för ett väl berett beslut. Jesper Larssons stora erfarenhet som ledare för kulturinstitutioner, med olika konstnärlig inriktning, borgar för att Kulturhuset Stadsteatern får en erfaren chef som kan driva arbetet inför återflytten till Sergel torg vidare och fortsätta utvecklingen av Kulturhuset Stadsteatern, säger Madeleine Sjöstedt ordförande för Kulturhuset Stadsteatern.

- Att få leda verksamheten i Kulturhuset Stadsteatern är ett drömjobb för mig och jag är otroligt glad för förtroendet. Samtidigt är jag ödmjuk inför det komplexa uppdraget och gläder mig till att lära känna alla medarbetare och inte minst Stockholmspubliken, säger Jesper Larsson.

- Vi hälsar Jesper Larsson välkommen till Stockholm och en kulturinstitution som vi är stolta över. Kulturhuset Stadsteatern bidrar med att skapa en attraktiv stad för både stockholmare och besökare genom kulturella upplevelser som berikar och berör, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd.

- Kulturhuset Stadsteaterns verksamhet och publika lokaler har årligen cirka 3 miljoner besökare. Då det nu sker en satsning av olika aktörer kring Sergels torg för att skapa ökad trygghet och samtidigt bli ett centrum för nöjeslivet ska stadens verksamheter ha möjligheter att ha samma höga ambitioner. Jag ser fram emot att Jesper Larsson tar plats i det arbetet, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Jesper Larsson beräknas tillträda den 15 november då han efterträder Sture Carlsson.

För frågor till Jesper Larsson:

Pressansvarig Kulturhuset Stadsteatern
Sofia Cherif: tel 0739-730 220
sofia.cherif@stadsteatern.stockholm.se

För frågor till Madeleine Sjöstedt:

Kommunikationschef L i Stockholms stadshus
Carl Lagerqvist: tel 076-1229870