Jonlund (FP): Behåll publikbonusen

Jonlund (FP): Behåll publikbonusen

På kulturnämndens sammanträde 17 februari 2015 valde den rödgrönrosa majoriteten att avskaffa publikbonusen. Publikbonusens (tidigare kulturbonusen) syfte har varit att uppmuntra det fria kulturlivet att nå fler. Folkpartiet vill även utöka det sammanlagda kulturstödet med 6 miljoner mer än majoriteten.

- Det ligger i kulturpolitikens intresse att en smal verksamhet som vanligtvis har en publik på tio lyckas nå två till. Publikbonusen behövs i Stockholms kulturliv, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande och gruppledare i kulturnämnden.

- Stödet för det fria kulturlivet ökade från ungefär 70 till 116 miljoner kronor per år under tiden Folkpartiet ansvarade för kulturpolitiken i Stockholms stad. När den rödgrönrosa majoriteten nu avskaffar publikbonusen tar den kulturpolitiska utvecklingen ett steg bakåt, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande och gruppledare i kulturnämnden.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163