Jonlund (FP): Växande stad behöver både bostäder och konstnärer

Jonlund (FP): Växande stad behöver både bostäder och konstnärer

Kulturella verksamheter måste ges plats när staden växer. Befintliga kulturlokaler, som konstnärsateljéer, borde så långt det går integreras i nya stadsdelar, istället för att tvingas bort, anser Folkpartiet liberalerna som har lagt en skrivelse i kulturnämnden. Frågan är högaktuell i Årstaberg där ett konstnärshus med 90 ateljéer hotas.

- Om vi vill ha en levande kultur i Stockholm måste vi också ha platser för kulturskapare att verka. Befintliga kulturverksamheter som konstnärsateljéer borde ses som en tillgång istället för att tvingas bort när stadsdelar utvecklas, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande i kulturnämnden.

- Ateljéhuset i Årstaberg är ett tydligt exempel på när befintliga kulturverksamheter borde kunna integreras samtidigt som nya bostäder tillkommer. Om vi vill ha en levande stad och inte bara sovstäder behöver kulturen finnas med i stadsutvecklingen. En stad som inte ger plats åt sina konstnärer kommer att bli en tråkigare och tommare stad, säger Rasmus Jonlund (FP).

Fakta:

Folkpartiet har agerat i stadsbyggnadsnämnden tillsammans med Alliansen för att värna ateljéhuset wip:sthln i Årstaberg (aktuellt i detaljplanen för Packrummet 9-12, Liljeholmen). Nu lägger Folkpartiet en skrivelse i kulturnämnden för att få en sammanställning och analys av situationen för ateljéer och andra kulturverksamheter i Stockholms stadsutvecklingsområden.