Jonlund (FP): Ytterligare ett kulturpolitiskt svek från regeringen

Jonlund (FP): Ytterligare ett kulturpolitiskt svek från regeringen

I sin höstbudget utlovade den rödgröna regeringen 100 miljoner till kulturskolan. Men satsningen ströks i vårbudgeten. Istället tillsätter regeringen en utredning om hur kulturskolan ska bli mer tillgänglig för alla.

- De få kultursatsningar som den nya regeringen lyfte fram krymper nu ytterligare. Satsningen på de kommunala kulturskolorna visade sig vara ett tomt löfte, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande i kulturnämnden i Stockholms stad.

- En utmaning för kulturskolan är att erbjuda något för fler. Därför vill vi i Folkpartiet i Stockholm satsa på kulturskolan så att vi kan nå dem som i dag inte deltar. Vi tar höjd för en utbyggnad av kör- och orkesterprojektet El Sistema och satsar 25 miljoner kronor på barns och ungas kulturutövande, säger Rasmus Jonlund (FP), vice ordförande i kulturnämnden.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163