Kulturhuset och Stadsteatern går samman

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 10:16 CEST

Kultur- och fastighetsroteln i Stockholms stadshus

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och fastighetsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
0768- 251604

Kulturhuset och Stadsteatern går samman

- Målet med sammanslagningen är att skapa en kulturinstitution i världsklass. Den nya institutionen mitt i Stockholms hjärta kommer att spänna över såväl teater, kultursamtal, konst som litteratur.

- Sammanslagningen blir ett sätt för kulturen att ta ytterligare plats i Stockholm. Kulturhuset/Stadsteatern manifesterar stadens vision om ett kulturliv med internationella ambitioner. Jag tror stockholmarna kommer att känna sig stolta.

Det säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att det i budgeten för 2013 framgår att ett samgående mellan Stadsteatern och Kulturhuset i ett gemensamt bolag ska ske under året.

Fakta

Två av stadens största kulturinstitutioner ligger idag vägg i vägg, kulturhuset och stadsteatern. Entré och en del ytor inne i Kulturhuset används gemensamt. För att utveckla kulturverksamheterna vid Sergels Torg ska de två slås samman till en kulturinstitution. En kulturinstitution mitt i Stockholms hjärta som spänner över såväl teater, kultursamtal, konst som litteratur.