​  Liberalerna kommenterar Awad Hersis avgång

​ Liberalerna kommenterar Awad Hersis avgång

Idag har Miljöpartiet i Stockholms stad meddelat att Awad Hersi (MP) kommer att lämna samtliga politiska uppdrag i Stockholm, efter allvarlig kritik ibland annat Mitt i Stockholm och Dagens Nyheter.

Liberalerna välkomnar beskedet och menar att det hade varit olämpligt för Awad Hersi att sitta kvar mot bakgrund av att det pågick en extern granskning av hans agerande, samt att han inte längre hade sitt eget partis förtroende.

- Det stod tidigt klart för oss att Awad Hersi mot bakgrund av den allvarliga kritik som länge riktats mot honom inte kunde sitta kvar. Att processen blev så lång kan dock allvarligt ha skadat förtroendet hos allmänheten för den politiska ledningen i Spånga-Tensta och i Stockholms stad och det beklagar jag, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

- För mig som liberal är det självklart att de som åtar sig politiska förtroendeuppdrag måste göra det i allmänhetens tjänst och med respekt för de demokratiska spelreglerna. Nu behöver Spånga-Tensta stadsdelsnämnd snarast få en fungerande ledning, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86