Lotta Edholm medverkar i Kick off för Tekniklyftet

Skolborgarråd

Ulrika Frändén
pressansvarig

Lotta Edholm medverkar i Kick off för Tekniklyftet för grundskolor i Stockholms län

Tid: Onsdag den 23 mars 2011, kl 9.30 – 11.30
Plats: Myntkabinettet, Slottsbacken 6

Skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) medverkar onsdagen den 23 mars kl. 9.30 i Kick off för Tekniklyftet för grundskolor i Stockholms län.

Sverige står inför en brist på tekniker och naturvetare, en brist som kan få allvarliga konsekvenser för den svenska industrins och tjänstenäringens framtid.  Ett sätt att mot­verka detta är genom teknikutbildning av hög kvalitet på grundskolan – en teknik­ut­bildning som väcker intresse, ger eleverna en god teknisk bildning och förbereder för högre studier.

Stockholms stad kommer därför i samarbete med bl a Vetenskapens Hus, KTH, Stockholms universitet och Länsstyrelsen att starta en ny satsning på teknikämnet för grundskolor i Stockholms län. Tekniklyftet riktar sig till lärare och skolledare i grundskolan. Satsningen innebär bl a att ca 20 utvalda skolor kommer bli certifierade teknikskolor. Alla tekniklärare i länets grundskolor är inbjudna att ta en eller flera av kurserna vilket ska öka kompetensen. Tekniklyftet ska också främja samverkan med teknikinriktade företag genom en del av kurserna.

Program: 9.30 – 11.30

Per Unckel, Landshövding i Stockholms län