Madeleine Sjöstedt (FP): Är stämning bolagens nya affärsidé?

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

2009-09-22

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Jonas Uebel
pressekreterare

Madeleine Sjöstedt (FP):

Är stämning bolagens nya affärsidé?

Redan i april hotade Universal och andra bolag med stämning om stadsteatern fortsatte spela uppsättningen "de tre musketörerna", och i augusti gjorde de det igen. På www.svd.se/brannpunkt skriver idrotts- och kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) en debattartikel om detta.

"Jag befarar att detta är en del av en ny affärsidé för de stora musikbolagen. Genom att ifrågasätta det existerande avtalet som finns mellan Stim och Svensk scenkonst, och hota med att stämma teatrar, hoppas de vinna intäkter de inte annars har rätt till. Det kan få allvarliga konsekvenser för upphovsmännen, som har rätt att få betalt, och för teatrarna, som vill sprida musik och naturligtvis ska betala för sig"

Det skriver idrotts- och kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) på sin blogg http://madeleinesjostedt.wordpress.com/

På bloggen återfinns även de brev som Svenska musikförläggareföreningen och Universal har skickat till Stadsteatern.