Madeleine Sjöstedt (FP)

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Madeleine Sjöstedt (FP) inviger bro över kommungränser

Konstverket invigs under högtidliga former av Madeleine Sjöstedt, kulturborgarråd i Stockholms stad och Jonas Nygren, kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg, i närvaro av konstnären Ebba Bohlin. Tilltugg serveras.

Tidpunkt: Onsdag 9 maj 2012, kl 12.00
Plats: Konstverket finns på plats över Bällstaån, i höjd med Krakel Spektakels gata. Närmaste tunnelbana är Sundbybergs centrum.

- Den nya gångbron i Annedal gestaltad av konstnären Ebba Bohlin är ett bra exempel på hur konstnärliga kvaliteter kan lyftas in på ett naturligt men ändå oväntat sätt i stadsmiljön. Glädjande är även att byggherrarna bidragit ekonomiskt till konstverkets förverkligande, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

Om konstverket: Den 17 meter långa intensivt blå gångbron går från Annedals strandpromenad över Bällstaån till Sundbybergs kommun. Transcendens betyder överskridande och i det här fallet handlar det om den fysiska upplevelsen för de människor som passerar över bron. Konstnären Ebba Bohlins verk knyter an till den närliggande Marabouparken och är inspirerad av parkens tidiga modernism.

Om konstnären: Ebba Bohlin är född 1976, bosatt i Stockholm och utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon har haft flera separatutställningar i Sverige, men även deltagit i grupputställningar i till exempel Litauen och Norge. Ebba Bohlin har haft uppdrag för bland annat Statens Konstråd, Vasakronan och Akademiska Hus.