Lotta Edholm (FP)

Ulrika Frändén
pressansvarig

Mattecentrum får 370 000 kr av Stockholms stad

Mattecentrum kommer att tilldelas ett bidrag om 370 tkr för verksamhetsåret 2013. Bidraget ska användas till att vidga läxhjälpen inom ramen för stadens utvecklingsplan för matematik och som ett komplement till skolornas egen verksamhet.

- Mattecentrum bedriver en bra verksamhet och hjälper mängder av högstadie- och gymnasieelever varje år. Mattecentrum fyller 5 år i år och det visar att organisationen är långsiktig och seriös. Mattecentrum bedriver en bra kompletterande läxhjälp i våra skolor, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

- Vi är glada och stolta över förtroendet från staden, nu får vi möjlighet att starta upp vår verksamhet på fler geografiska platser i Stockholm och vår prio kommer att ligga på högstadieskolor i ytterkanten av staden, säger Johan Wendt, grundare av Mattecentrum.

Fakta

Mattecentrum är en ideell förening som ger gratis läxhjälp i matematik till högstadie- och gymnasieelever i hela landet. I dag anordnar Mattecentrum räknestugor på sex gymnasieskolor i Stockholm. I Stockholm finns Mattecentrums räknestugor på sex platser; Kungsholmens gymnasium, Thorildsplans gymnasium, Södra Latin, Kunskapsgymnasiet Globen, KTH forum i Kista och Norra Real. Drygt 600 stockholmselever får hjälp med sina matematikstudier via Mattecentrum varje vecka. Mattecentrum bedriver även gratis läxhjälp via nätet. I anslutning till att de nationella proven i matematik infaller under våren anordnar Mattecentrum Sveriges största räknestuga konvent där eleverna tränas i tre timmar inför proven.

Alla elever, oavsett skola, ursprung eller kunskapsnivå är välkomna till Mattecentrums verksamhet. Verksamhetens mål är att stimulera intresset för matematik och att generellt höja kunskapsnivån hos ungdomar. De volontärer som bidrar med läxhjälp är studerande, yrkesverksamma och seniora civilingenjörer, matematiker och naturvetare. Allt deltagande är gratis för eleverna.