Nordin (M)/ Edholm (FP): Ny skola för 800 elever till Norra Djurgårdsstaden

Nordin (M)/ Edholm (FP): Ny skola för 800 elever till Norra Djurgårdsstaden

Den 14 maj väntas Stockholms stads kommunstyrelse att fatta inriktningsbeslut för en ny skola i Gasverksområdet i Norra Djurgårdsstaden. Den nya skolan kommer att byggas intill Ferdinand Bobergs klassiska tegelgasklockor. Skolan kommer byggas med höga miljökrav och arkitektoniskt smälta in ibland befintliga byggnaderna.

– I Norra Djurgårdsstaden bygger vi en levande stadsdel i ett historiskt område. Skolor en nyckel för att vi ska kunna ha en blandad befolkning med människor i olika stadier av sina liv, inklusive barnfamiljer. Därför är det viktigt att vi i ett tidigt skede i utvecklingen av denna stadsdel planerar för och bygger skollokaler, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsen ordförande Stockholms stad.

– Skolan i Norra Djurgårdsstaden kommer att vara en spännande blandning av historisk industrimiljö och modern arkitektur. Förutom skolan kommer det i området även att finnas förskola, idrottshall och museum. Här bygger Stockholms stad för barnen, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

Fakta

·  Projektet omfattar 10 700 kvm, med antingen F-6 med fyra parallellklasser/årskurs eller F-9 med tre parallellklasser/årskurs. Beroende på vilket av alternativen som blir verklighet kommer skolan rymma 760 eller 890 elever.

·  SISAB kommer att genomföra projektet tillsammans med handläggare på utbildningsnämnden.

·  I höst väntar samråd, som beräknas vara klara i oktober. Antagande av detaljplan kommer ske ca ett år efter det alltså hösten 2015. Byggstart vid årsskiftet 2016/2017. Skolan står klar och redo att användas 2019.

·  Total projektkostnad, inklusive mervärdesskatt, är beräknad till 350 mnkr.

Sten Nordin: Markus Jonsson, 076-12 29 201
Lotta Edholm: Ulrika Frändén: 076-12 29 397