Nytt stadsdelskontor byggs i Tensta

Ulrika Frändén
pressansvarig

Nytt stadsdelskontor byggs i Tensta

Igår kväll beslutade stadsdelsnämnden i Spånga-Tensta att hemställa hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om godkännande av inriktningen att ett nytt stadsdelskontor ska byggas i kvarteret Kämpinge i Tensta.

- En återflytt ger Tensta centrum en välbehövlig vitamininjektion som kommer alla Tenstabor till del. Det nya stadsdelskontoret kommer att leda till ökad kvalitet, tillgänglighet och samlokalisering av många olika verksamheter, säger Ann-Katrin Åslund (FP), ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

- Det är glädjande att vi nu äntligen har kunnat ta detta viktiga beslut som betyder mycket för invånarna i stadsdelen. Vi har lyssnat på medborgarnas önskemål och hoppas att det nya kontoret kommer att stå på plats inom några år, säger Ole-Jörgen Persson (M), gruppledare i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

Ann-Katrin Åslund (FP)
Ordförande Spånga-Tensta stadsdelsnämnd

Ole-Jörgen Persson (M)
Gruppledare Spånga-Tensta stadsdelsnämnd

Bakgrund
För snart fem år sedan tvingades stadsdelsförvaltningen att flytta från Tensta. Kontorshuset revs på grund av mångåriga problem med sjukahussymptom som inte gav med sig trots långa och kostsamma saneringar.

Förvaltningen utlokaliserades till Lunda industriområde men behov och önskemål om återflytt till Tensta har hela tiden varit starka.

Tidigare har uppbyggnad av nytt förvaltningshus i kombination med bostäder på den gamla tomten Bränninge prövats men förkastats av staden på grund av alltför höga hyreskostnader.

Förslaget om att bygga på den utdömda Kämpingeskolans tomt ser både fastighetskontoret, stadsdelsförvaltningen och stadsdelsnämnden som det bästa alternativet. Om stadens alla kvarnar maler i rätt takt kan ett nytt hus finnas på plats till 2014.