Pressinbjudan: Startskott för Stockholmsarenan

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 10:15 CEST

Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och idrottsborgarråd.

Sten Nordin (M) finansborgarråd

Pressinbjudan: Startskott för Stockholmsarenan

Fredagen den 10 september, på dagen 24 år efter att det första spadtaget togs för Ericsson Globe, är det nu dags för nästa stora utvecklingsfas i Globen City. Då går startskottet för Stockholmsarenan.

Stockholms finansborgarråd Sten Nordin (M) och kultur- och idrottsborgarråd Madeleine Sjöstedt (FP) presenterar nyheter om Stockholmsarenan samt berättar om dess betydelse för Stockholm och målsättningen om att LEED- klassificera arenan.

När: Fredagen den 10 september klockan 10-11
Var: SkyView Café i Ericsson Globe.
Lunch serveras efteråt.

Deltar gör även Ninna Engberg, VD för evenemangsbolaget Stockholm Globe Arenas kommer berätta om framtida evenemang i Stockholmsarenan.

OSA: Anmälan senast torsdag den 9 september till helena.karlsson@sgafastigheter.se

Välkommen!

Presskontakt Madeleine Sjöstedt: Simon Rothstein Frankander, 076-82 51 604

Presskontakt Sten Nordin: Helena Widegren, 076-12 29 878

Fakta:

LEED - Leadership in Energy and Environmental Design - är ett av världens ledande tredjepartssystem för miljöcertifiering av byggnader och bedömer bland annat energianvändning, inomhusklimat, användning av återvunnet och närproducerat material och innovation i design. Byggnadens läge och tillgång till allmänna kommunikationer och serviceutbud ingår också i bedömningen.

LEED används idag i cirka 114 länder och är framtaget av den oberoende organisationen US Green Building Council. Till skillnad från många andra märkningssystem bedömer LEED hela miljö-/hållbarhetsaspekten av en byggnad. Syftet är att främja en hållbar utveckling och sätta en standard för vad som kännetecknar en ”grön byggnad”.