Lotta Edholm (L)

S/MP i Stockholm går på tvärs mot sin utbildningsminister om tidigare betyg

När utbildningsnämnden i Stockholm idag behandlade försöksverksamheten med betyg från årskurs 4, som utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) initierat, gick den rödgröna majoriteten helt emot sin regering. Stockholms stads kommunala skolor kommer sannolikt inte att medverka i betygsförsöket. Liberalerna välkomnar betygsförsöket.

-  Jag konstaterar att Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholm på detta sätt underminerar svensk skolutveckling och går på tvärs mot en blocköverskridande överenskommelse, för att istället göra ideologiska markeringar mot sin egen regering, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.

-  Vänstermajoriteten hindrar de kommunala skolor som skulle vilja vara med i försöket, vilket inte minst betyder att dessa skolor inte kommer kunna konkurrera med de friskolor som har tidiga betyg. Vänsterns ideologiska motstånd mot betyg går före rätten för föräldrarna att få veta hur det egentligen går för deras barn i skolan, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.

Fakta:

Promemorian ”En försöksverksamhet med betyg från årskurs 4” har gått på remiss från utbildningsdepartementet. Försöket med betyg från och med årskurs fyra föreslås löpa mellan 2017 och 2021.

Tillhör ärende 23

En försöksverksamhet med betyg från årskurs 4

Utbildningsnämnden 2016-08-18

Olle Burell m fl (S)

Ingegerd Akselsson Le Douaron m fl (MP)

Freddy Grip (V)

Förslag till beslut

- Att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut

- Att utbildningsnämnden inte ställer sig bakom regeringens förslag att införa en försöksverksamhet med betyg i årskurs 4 och 5 i grundskolan, grundsärskolan och sameskolan och i årskurs 5 och 6 i specialskolan enligt de förutsättningar som anges.

- Att därutöver anföra

Vi delar till stora delar de synpunkter som förvaltningen för fram på regeringens förslag om att införa en försöksverksamhet med betyg från årskurs 4 däremot ställer vi oss inte bakom regeringens förslag då vi inte anser att det är en god idé med betyg i lägre årskurser än vad vi har idag.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86