Sjöstedt (FP): Kulturskolan slår elevrekord

Ulrika Frändén
pressansvarig

Kulturskolan slår elevrekord

- Det är glädjande att reformerna av Kulturskolan gett resultat. Vi har under flera år understrukit kravet på att få in fler barn i undervisning vid Kulturskolan.

- Stockholms barn och ungdomar med talang och intresse för konst och kultur ska ha tillgång till professionell undervisning. Kulturskolan har därför ett tydligt kulturpolitiskt uppdrag att ge barn och ungdomar stöd och undervisning att utveckla sina konstnärliga talanger.

Det säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att Kulturskolan i Stockholm nu har rekordmånga 16 000 elever, fördelade på kurser inom musik, sång, teater, musikal, dans, cirkus, konst och media i sin verksamhet.

- Det är viktigt att Kulturskolan fortsätter sitt arbete med att nå en bredare grupp elever, avslutar Madeleine Sjöstedt (FP).

Fakta
I Kulturskolan har barn och unga möjlighet att uttrycka sig genom olika konstformer, allt från att lära sig spela instrument, skapa egna dans- och teaterföreställningar till digitalt berättande. Nytt för den här hösten är att man på ett helt annat sätt än förut har kunnat ta del av Kulturskolans hela utbud genom en nystartad e-tjänst.

• Kulturskolan Stockholm startade 1996 genom en sammanslagning av Kommunala musikskolan och Vår Teater och är Europas största kulturskola
  • Cirka 70 ämnen och 300 kurser
  • Finns i alla stadsdelar
  • För barn och ungdomar i Stockholms stad 6-22 år
  • Anmälan till vårens kurser öppnar den 3 december

Folkpartiet Stockholms Stadshus har två borgarråd som sitter i Stockholms stadshus, Lotta Edholm och Madeleine Sjöstedt.
Läs mer på våra bloggar:
www.lottaedholm.wordpress.com
www.madeleinesjostedt.wordpress.com
Pressjouren finns på 0761229486 (ej sms).
Pressansvarig för Folkpartiet i Stadshuset är Simon Rothstein Frankander.