Sjöstedt (FP): Maskeringsförbud på Tele2 Arena

presschef

Sjöstedt (FP):
Maskeringsförbud på Tele2 Arena

Stockholms stad inför kraftfulla åtgärder för att motverka våldsam supporterkultur. Maskeringsförbud kommer att införas på Tele2 Arena, Ericsson Globe och Hovet. Staden kommer att ställa krav på arenornas hyresgäster att polisanmäla besökare som begår lagbrott på arenorna.

- Vi inför maskeringsförbud på Tele2 Arena och Hovet. Vi kommer även kräva att våra hyresgäster, på till exempel Tele2 Arena, polisanmäler besökare som begår lagbrott på arenorna. Stockholms budskap är tydligt: de som förstör är inte välkomna, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

- Brottsligheten och de maskerade huliganerna måste bort från Stockholmsidrotten. Därför kommer vi att utmana lagstiftningen genom att som fastighetsägare införa maskeringsförbud. Att besöka någon av stadens arenor ska vara en positiv upplevelse där alla ska känna sig trygga, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Fakta:

Stockholm Globe Arenas Fastigheter AB är Stockholms stads fastighetsbolag som äger och förvaltar arenorna i Globenområdet. SGA Fastigheter ska pröva möjligheterna att ställa krav på maskeringsförbud på dess anläggningar. Bolaget ska även ställa krav på hyresgäster att polisanmäla besökare som begår lagbrott på arenorna. Om detta inte sker ska bolaget själv polisanmäla detta i syfte att stävja huliganrelaterade problem.