​Smedberg-Palmqvist (FP): Majoriteten glömmer hedersfrågorna

​Smedberg-Palmqvist (FP): Majoriteten glömmer hedersfrågorna

Igår 24/3 behandlade socialnämndens organisations- och föreningsutskott ansökan om projektbidrag från föreningen Glöm aldrig Pela och Fadime (GAPF), som arbetar mot hedersförtryck i Stockholm. Föreningen hade ansökt om 1 015 000 kronor för ett projekt om stöd- och hjälpverksamhet för hedersvåldsutsatta, men beviljades endast 700 000 kronor. Folkpartiet var det enda parti som röstade för att föreningen skulle beviljas hela beloppet.

-    GAPF är en välkänd och seriös aktör som hjälper unga som drabbas av hedersvåld och de bör stöttas istället för att sättas på undantag. De här frågorna tycks ha glömts bort av den rödgrönrosa majoriteten, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (FP), gruppledare i socialnämnden.

-    Vi kommer att ta strid för att unga stockholmare som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck ska kunna få stöd och hjälp, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (FP), gruppledare i socialnämnden.

Fakta

Riksorganisationen GAPF – Glöm aldrig Pela och Fadime är en sekulär och ideell förening som arbetar mot hedersvåld. Föreningen vänder sig till både män och kvinnor som är utsatta för eller berörda av hedersrelaterat våld.

Föreningen grundades år 2001 av Sara Mohammad, under namnet Glöm Aldrig Pela-föreningen. Föreningen bytte namn till det nuvarande Riksorganisationen GAPF – Glöm aldrig Pela och Fadime efter mordet på Fadime Sahindal året 2002.

Folkpartiets förslag till beslut bifogas som pdf.

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 93 53