Solhemsängens skola fördubblas hösten 2012

Ulrika Frändén
pressansvarig

Solhemsängens skola dubbelt så stor hösten 2012

Igår kväll beslutade kommunstyrelsens ekonomiutskott att bevilja utbildningsförvaltningens ansökan om en om- och tillbyggnation i Solhemsängens skola i Spånga. Den utökade skolan beräknas stå klar till skolstarten hösten 2012.

- Det föds många barn i Spånga och det råder brist på skolplatser i Solhem. Det är därför mycket glädjande att Solhemsängens skola redan till hösten kommer att kunna fördubbla antalet klasser, säger Ann-Katrin Åslund (FP), ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd och vice ordförande i kommunstyrelsen tillika ledamot i ekonomiutskottet.

- Solhemsängens skola har idag fem klasser i årskurs F-2, men kommer efter tillbyggnaden att få plats med tio klasser upp till årskurs 4. För att kompensera för att utbyggnaden av skolan medför att skolgården minskas kommer parken söder om skolan att omvandlas till att fungera för både elever och vuxna, säger Ann-Katrin Åslund (FP).

Ann-Katrin Åslund (FP)
Ordförande Spånga-Tensta stadsdelsnämnd

Fakta
Solhemsängens skola är tvåparallellig och kapaciteten kommer att öka från dagens 133 elever till cirka 260 elever.

Ärendet bifogas.