Splittrad opposition om skolk i betygen

pressansvarig
0768- 25 16 04

Splittrad opposition om skolk i betygen

”I dag beskedet från utbildningsminister Jan Björklund på förmiddagens pressträff om att skolk ska skrivas in i elevernas terminsbetyg från och med nästa år.

Inte helt oväntat har detta redan fått kritik från den splittrade rödgröna oppositionen. Miljöpartiets borgarråd Yvonne Ruwaida raljerar över förslaget på sin blogg och vänsterpartiets Lars Ohly kallar förslaget för en återgång till ”en skola som bygger på hårdhet och respekt för överhet”. Men oppositionen är som vanligt oenig.

Socialdemokraternas Ylva Johansson säger visserligen i en kommentar att (S) är positivt till förslaget, men det är knappast en garant för att det blir verklighet vid ett eventuellt maktskifte. Johanssons partikamrat i Stockholm, Roger Mogert, har åtskilliga gånger riktat kritik mot reformen under de gångna åren.” Det skriver Lotta Edholm i dag på sin blogg. Hela inlägget återfinns här: http://lottaedholm.wordpress.com/2010/08/02/skolk-i-betygen-sjalvklart-i-stockholm/

Fakta:
I Stockholm beslutades att återinföra skolk i elevernas terminsbetyg i början av 2007. Ursprungligen infördes det redan när Jan Björklund var skolborgarråd i Stockholm 1998-2002 men rapporteringen av skolk i betygen avskaffades 2002 när Socialdemokraterna tog över makten 2002.