Stockholm stad stöder ishockey VM

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Stockholm stad stöder ishockey VM

Stockholm stad kommer att bistå marknadsföringen inför ishockey VM med 700 000 kronor under 2012 och 2013. Pengarna kommer att fördelas till Svenska Ishockeyförbundet för marknadsföringsinsatser i samband med mästerskapen som spelas i Finland och Sverige. Det beslutar Stockholm Business Region i dag på ett styrelsemöte.

- VM på hemmaplan är ett gyllene tillfälle att uppmärksamma hockeyn i Stockholm och resten av landet. Alla besökare generar miljoninkomster för företagen runt rinken, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP), ledamot i Stockholm Business Region.

Sammanlagt beräknas det spela 56 matcher under hela VM turneringen. Två grupper om åtta lag spelar i Stockholm fram till kvartsfinal under 2012. Under 2013 är det motsvarande för Finland. Evenemangets kostnader kommer vara tyngst på framförallt marknadsföringssidan, och det är därför Stockholm stad skjuter till extra medel.

- Genom att marknadsföra Hockey-VM vill vi bidra till göra hela Stockholm delaktigt i evenemanget och vi hoppas  alltjämt på att öppningsmatchen 2013 kommer spelas på nya Stockholmsarenan, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP), ledamot i Stockholm Business Region.