Stockholms stad samlar fastighetsbranschen för ökad hållbarhet

Ulrika Frändén
pressansvarig

Stockholms stad samlar fastighetsbranschen för ökad hållbarhet

Tillsammans med ett antal av de ledande fastighetsföretagen i Stockholm har Stockholms stad inlett ett samarbete som syftar till att sätta ökat fokus på hållbarhetsarbetet i det befintliga fastighetsbeståndet. Arbetet ska bedrivas inom ramen för en nybildad grupp kallad Stockholms stads forum för hållbara fastigheter.

– Ett Stockholm i världsklass måste både bygga morgondagens stad och samtidigt utveckla och förnya allt det som redan är byggt, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) som är initiativtagare till det nya forumet.

– Vi vill alla att det redan byggda Stockholm utvecklas mot långsiktig hållbarhet, parallellt med den snabba utveckling som sker i nyproduktionen. Det är kring detta vi ska samarbeta inom ramen för vårt nya forum, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Forumet som ska verka genom Stockholms stad syftar till att:
-  Lyfta fram och samtidigt utveckla det hållbarhetsarbete som sker, både i stadens fastigheter, av privata och offentliga fastighetsägare samt bland bostadsrättsföreningar.
-  Ge de medverkande företagen möjlighet att utbyta kunskap och information samt sprida goda exempel på framgångsrikt hållbarhetsarbete.
-  Arrangera seminarier och i samarbete med Sweden Green Building Council inrätta ett pris för framgångsrikt hållbarhetsarbete som fastighetsägare bedriver med hyresgäster och boende.

Medlemmar i forumet förutom Stockholms stad är inledningsvis Akademiska Hus, AMF Fastigheter,  Atrium Ljungberg, Diligentia, Einar Mattsson fastigheter, Hufvudstaden, Humlegården Fastigheter,  Jernhusen, Riksbyggen, Statens fastighetsverk, Wallenstam och Vasakronan.