Stockholmsarenans finansiering starkare än någonsin

Ulrika Frändén
pressansvarig

Stockholmsarenans finansiering starkare än någonsin

Det senaste året har omsättningen för globenarenorna ökat med 15 procent vilket har medfört tre miljoner i ökade intäkter för staden. Det avtal som finns med operatören AEG och som i framtiden även ska sköta Stockholmsarenan innebär mer pengar till staden ju större omsättning.

– Det är positivt att evenemangsbranschen ser så ljus ut. Att stadens fastighetsbolag ökar sina hyresintäkter med tre miljoner visar att beslutet att sälja evenemangsbolaget till AEG var en god affär för staden. Men det visar framförallt att finansieringen av den nya Stockholmsarenan som redan från början varit tryggad står sig starkare än någonsin, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

Fakta Stockholmsarenans finansiering

2008 sålde Stockholms stad av evenemangsbolaget Stockholm Globe Arena till det amerikanska nöjes- och evenemangsbolaget AEG Facilities medan staden behöll fastigheterna i sin ägo.

Med hjälp av internationell kompetens har staden vänt på varje sten för att slippa obehagliga överraskningar vad gäller byggandet av Stockholmsarenan. Antalet arenor i området kommer att vara detsamma då Söderstadion ska rivas. Exploateringen av den mark som Söderstadion i dag ligger är en viktig del av finansieringen. Rivningen av Söderstadion minskar ju också kortsiktigt tillgången på fotbollsarenor i staden.

Det andra benet i finansieringen är driften som kommer skötas av AEG, ett av världens största inom underhållning och sport. När evenemangsbranschen växer ökar intäkterna till staden genom det avtal som slutits mellan AEG och staden. Förra året ökade stadens intäkter med 100 procent, vilket motsvarar cirka tre miljoner.