​Funkisfamiljen är tillbaka i ny barnbok

​Funkisfamiljen är tillbaka i ny barnbok

Första boken i barnboksserien Funkisfamiljen släpptes under hösten 2018 och nu är författaren Anna Pella tillbaka med en uppföljare - Operation rädda sommarlovet. Serien handlar om hur det är att växa upp med ett syskon som har en funktionsnedsättning. Varje bok tacklar situationer som uppstår i och med detta och hur huvudkaraktären Vide hittar sätt att förhålla sig till dem.

— Att växa upp i en funkisfamilj kan vara lite som en berg- och dalbana, där man ofta stöter på oväntade problem. När mitt äldsta barn, som har en funktionsnedsättning, blir sjuk händer det ofta att vi behöver ställa in det vi planerat, vilket skapar frustration, ilska, skuld och avundsjuka hos syskonen. I boken försöker jag sätta ord på deras tankar och känslor när det inte blir som de tänkt sig. Men också visa på att alla känslor är tillåtna, och att tack vare det kan nya vägar öppnas.

Serien om Funkisfamiljen handlar om huvudpersonen Vide, 8, samt syskonen Tintin, 5 och Mio,10 år. Mio har en sällsynt diagnos och kan inte kan gå eller prata. Operation rädda sommarlovet, handlar mer specifikt om ovisshet och om hur det känns för Vide när Mio blir sjuk. Alla roliga sommarplaner riskerar att bli inställda och mamma och pappa är oroliga, ledsna och trötta. De märker inte hur Vide och Tintin mår, och tvingar dem att åka till farmor och farfar fastän de hellre vill vara på sjukhuset med Mio. Tillsammans med farfar försöker Vide gör det bästa av sin sommar och inleder operation rädda sommarlovet.

— Det kom nyligen en rapport från Socialstyrelsen som visade på stora brister i barnperspektivet inom LSS. Jag tycker att det är viktigt att prata om hur alla barn i en funkisfamilj påverkas av vilket stöd familjer som oss får från samhället. Syskonen påverkas indirekt eftersom den avlastning vi föräldrar får gör att vi kan ge syskonen mer tid och uppmärksamhet. Genom att ge barn med funktionsnedsättning assistans och andra LSS-insatser tror jag att samhället på sikt både sparar pengar och psykisk ohälsa hos alla familjemedlemmar i funkisfamiljer, säger Anna Pella.

Böckerna om Funkisfamiljen visar, genom syskonet Vides ögon, hur barns tankar och känslor är viktiga och riktiga. Seriens första bok Operation slutstirrat tog upp frågor om bemötande och hur det känns när alla frågar, undrar och stirrar. FörfattarenAnna Pella har sin egen familj som förlaga till böckerna. Hennes debutbok När du ler stannar tiden är en samling av hennes dagboksanteckningar dedikerade till dottern Agnes som föddes med en svår hjärnskada. Annas och Agnes historia har uppmärksammats i flera stora medier, bland annat i SVT:s program När livet vänder.

Anna Pella arbetar som journalist och fotograf med inriktning mot familjeliv och funktionsnedsättning. Anna reser till vardags runt i landet och gör reportage om livet för barn, unga och vuxna med olika diagnoser och deras anhöriga. I sitt arbete träffar hon även forskare och professionella inom vård, omsorg och skola

Anna Forsmark som illustrerat boken använder humor, värme och mycket detaljer i sina illustrationer. Hon har tidigare illustrerat Lek istället för bråk samt på Libris Lilla nej-boken och Operation slutstirrat.