Kostnadsfria läkemedel till barn låter ju bra…

Kostnadsfria läkemedel till barn låter ju bra…

När regeringens vårbudget presenterades igår blev det officiellt att det förslag om kostnadsfria läkemedel till barn som presenterats tidigare kommer att införas vid kommande årsskifte, om regeringens budget går igenom Riksdagen den här gången.

Det är en självklarhet att alla barn i Sverige ska ha tillgång till den läkemedelsbehandling de behöver. Men man kan diskutera i vilken grad förslaget om kostnadsfria läkemedel till barn verkligen säkerställer det.

Förslaget handlar om läkemedel som förskrivs på recept och omfattas av läkemedelsförmånen. Men barn som behöver receptläkemedel som inte omfattas av förmånen kommer inte att gynnas av denna förändring – trots att det bland dessa barn finns det med störst behov av avancerade och ofta kostsamma terapier.

Barn som behöver läkemedel som ges på sjukhus kommer inte heller att beröras av denna reform, då sådana läkemedel redan idag ingår i avgifterna för sjukhusvård och därmed är ”kostnadsfria”. Men vi ser idag en utveckling där det inte längre är självklart att sjukhusen tillhandahåller alla tillgängliga läkemedel, och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har beslutat om en särskild så kallad Samverkansmodell som ger rekommendationer om vilka klinikläkemedel som landstingen ska använda. Denna nya hantering kommer även att påverka barns tillgång till nya läkemedel.

Dessutom har vi den pågående trenden att allt fler avancerade terapier – bland annat de som riktas mot personer med sällsynta sjukdomar, där barn är en viktig grupp – inte alls omfattas av läkemedelsförmånen. Och då hjälper inte det nya förslaget.

Regeringsförslaget beräknas leda till ökade kostnader för läkemedelsförmånen med cirka 400 miljoner kronor. Det är en relativt stor kostnadsökning i och med att kostnaden för läkemedelsförmånen minskat under ett antal år. Från 2011 har kostnaden för läkemedel i läkemedelsförmånen minskat från 19,0 miljarder kronor till 17,8 miljarder kronor. Det borde ge goda förutsättningar för den satsning som nu föreslås och även för andra satsningar i syfte att öka svenska patienters tillgång till moderna läkemedelsbehandlingar.

Familjer med barn som behöver läkemedel som tillhandahålls inom ramen för läkemedelsförmånen kommer nu att få en förbättrad situation. För att även kunna satsa på de barn som behöver läkemedel som inte omfattas av läkemedelsförmånen anser LIF att det kan övervägas om satsningen på de svagaste barnen hade kunnat göras mer riktat.

Av regeringens promemoria inför beslutet framgår att ett behovsprövat stöd bedömdes vara alltför administrativt betungande. Ett alternativ kunde ha varit att begränsa kostnadsfriheten för barn till kontinuerliga behandlingar, på samma sätt som insuliner nu tillhandahålls kostnadsfritt inom förmånen. Genom att koncentrera stödet till kontinuerliga behandlingar kunde stödet ha riktats tydligare till de med störst kostnader och störst behov.