Hela resultatet från den senaste undersökningen från Vårdfrågan.nu finns nu på nätet

På dagens DN debatt skriver LIF’s VD Anders Blanck om resultatet från den senaste opinionsundersökningen från ”Vårdfrågan.nu”, som LIF genomför tillsammans med Novus. Hans tes är att sjukvården borde diskuteras mycket mer under det kommande valåret. Det grundas på följande resultat från undersökningen: 75% av ett representativt urval av väljare anser att sjukvården är en viktig fråga, samtidigt som 48% inte vet vilket parti de tycker ha den bästa sjukvårdspolitiken.
Detta lämnar stort utrymme för politiska initiativ, och det eller de partier som lyckas väl i att motsvara väljarnas önskemål har möjlighet att dra stora valmässiga fördelar av det – liksom att förslagen naturligtvis har förutsättningar att förbättra sjukvården till gagn för patienterna.

Vi hänvisar till artikeln för att följa resonemanget i sin helhet, www.dn.se.

Ta del av undersökningen Alla intresserade kan ta del av Vårdfrågan och dra sina egna slutsatser, både från denna aktuella undersökning och från tidigare i samma serie.

Länken är www.vårdfrågan.nu I DN-artikeln finns även hänvisning till en undersökning 2013 om att politikers syn på sjukvården skiljer sig markant från både vad allmänhet och sjukvården anser: Politiker och andra beslutsfattare är mycket mer optimistiska båda om dagsläget och om den troliga situationen om fem år för Sveriges sjukvård. Den undersökningen genomfördes under andra kvartalet 2013, och finns även den att ta del av på vårdfrågan.nu.

Vårdfrågan är en regelbunden undersökning om svenska folkets åsikter om hälso- och sjukvården som genomförts sedan sommaren 2012.