Läkemedelsindustrins röst i Sverige stärks: - närmare samarbete mellan två centrala branschorganisationer

Två branschorganisationer inom läkemedelsområdet i Sverige inleder nu ett fördjupat samarbete. LIF och IML, som var för sig samlar olika delar av den forskande läkemedelsindustrin, har slutit avtal om samarbete som innebär att IML:s medlemsföretag blir associerade medlemmar i LIF och deltar i LIF:s kommittéer och övriga arbete. IML finns kvar som egen organisation.

– Den forskande läkemedelsindustrins röst i Sverige stärks av samarbetet, säger Richard Bergström, VD i LIF. Vi kommer att gemensamt företräda bredden av forskningen på läkemedel i Sverige, och representera företag som levererar nya innovativa nya produkter till svenska patienter. Vi har mycket kvar att göra. Vi ska arbeta för goda villkor för forskningen, för ett etiskt förhållningssätt på marknaden, för ett sjukvårdssystem som premierar innovation och kvalitet och som utvärderar alla läkemedel för patienternas bästa. Det är också en styrka att vi genom samarbetet får många fler svenska företag inom LIF-familjen.

– Vi inom IML är väldigt glada för att ännu närmare arbeta tillsammans med LIF, säger Jan G Smith, Ordförande i IML. Vi har goda erfarenheter av vårt deltagande i LIF:s arbete sedan tidigare, och nu formaliseras och utvidgas samarbetet. Det är en bra lösning för de innovativa mindre läkemedelsföretagen att vi blir associerade medlemmar.  Detta ger våra medlemsföretag tillgång till LIFs omfattande informations- och kontaktnät. Det ger oss också gemensamt möjlighet att få uppmärksamhet och arbeta för optimala villkor för dom svenska innovativa life science företagen. Vi tror också att vi tillsammans kan fortsätta att växa med ytterligare medlemmar.

Om organisationerna:

LIF är branschorganisationen för forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige. LIF har drygt 60 medlemsföretag vilka står som tillverkare för ca 80 % av alla läkemedel som säljs i Sverige.

IML, Innovativa mindre och medelstora läkemedelsföretag, är branschföreningen för små och medelstora forskande Life Scienceföretag. IML har idag 15 medlemmar.

Kontakt:
Richard Bergström, VD LIF