Påminnelse om Nordiskt seminarium om förfalskade läkemedel

Tid: 24 september 2008, 9.30-17.30

Plats: Arlanda Conference & Business Center, Arlanda Sky City

Journalister som vill närvara vid detta seminarium utan konferensavgift ombedes förhandsanmäla sig på mail till jan.strom@lif.se

Förfalskade läkemedel är ett växande hot mot patientsäkerheten. Handeln med illegala läkemedel på oseriösa Internetsajter ökar. Okunskapen om riskerna är stor. Risken ökar att falska läkemedel dyker upp även i de legala distributionskanalerna. Snabba insatser behövs vad gäller ökad information till allmänheten, skärpning av lagstiftning samt utveckling av säkrare förpackningar.

Idag finns ett antal samarbeten mellan olika aktörer inom de nordiska länderna för att hejda utvecklingen.

LIF - branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen - bjuder därför in till ett nordiskt seminarium för att ge ökad kunskap om det aktuella läget och ta del av konkreta exempel på framgångsrika projekt.

För media är det ett tillfälle att intervjua representanter från polis, tull, läkemedelsverk, läkemedelsföretag, distributörer med flera. Seminariet hålls på engelska.

Moderator. Fredrik Hed, Roche.

PROGRAM:

9.30 Registrering och kaffe.

10.00-10.15 Introduktion. Varför är dagens ämne så angeläget? Pågående diskussioner/beslut inom EU gällande patientsäkerhet. Målsättning med seminariet. Anders Blanck, Vice Vd, LIF.

10.15-10.55 Hur stort är problemet i norden och vilka effekter får det för patientsäkerheten? Steve Allen, Pfizer Global Security, UK.

11.00-11.40 Förfalskade läkemedel på apotekshyllorna i Storbritannien. Hur kunde det hända? Vad har man gjort åt problemet? Hur kan det förebyggas i andra länder? Nimo Ahmed, Head of Intelligence, MHRA, UK.

11.40-12.10 Betydelsen av en skärpt lagstiftning i Danmark. Vilken effekt kan en höjd straffskala få för att problemet med förfalskade läkemedel ska får öka prioritering hos polis, tull och myndigheter? Ulla Höegh, LIF, Danmark.

12.10-13.25 Lunch

13.25-13.55 Vad gör läkemedelsföretagen för att bibehålla en god patientsäkerhet och säkra tillgången på läkemedel. Hur går utvecklingen av säkrare förpackningar, hologram, "color-shifting ink" samt "tracking-system". Lars Ziggelin, Senior Project Manager, Astra Zeneca Engineering.

13.55-14.15 Hur bibehålla en säker distribution av läkemedel i Norden? Jo Langmoen, CEO, Tamro Norden.

14.15-14.30 Parallellhandlarnas perspektiv. Heinz Kobelt, Secretary General, European Association of Euro-Pharmaceutical Companies.

14.30-15.00 Kaffe

15.00-15.20 Försäljning av läkemedel på illegala Internet sajter - smutsiga affärer bakom en ren fasad. Vad gör polisen?

Cecilia Fant, Detectice Inspector, Intelligence section. Svenska Polisen.

15.20-16.00 Informationskampanjer. Hur få fram budskapet till en allmänhet som köper läkemedel på illegala Internet sajter?

- Framgångsrik informationkampanj av Finska Tullverket. Ansi Kartila, Finska Tullverket.

- Ny information-kampanj startar inom kort i Sverige. Kerstin Hjalmarsson, Läkemedelsverket, Sverige.

16.00-16.15 Kort paus

16.15-17.30 Paneldebatt. Hur kan vi utöka samarbetet inom norden för att motverka ökningen av illegal handel med läkemedel? Representanter från Läkemedelverket, Tull och Polis i norden.

17.30-17.40 Kort sammanfattning av dagen. Fredrik Hed.

Arrangör: LIF - de forskande läkemedelsföretagen. Se även www.lif.se

Deltagare: Vi riktar oss till nordiska journalister, polisen, tullen, läkemedelsföretag, distributörer samt till beslutsfattare inom myndigheter och hälso- och sjukvården.

Övrigt: Seminariet hålls på engelska.

Kostnad: Seminariet är kostnadsfritt för journalister, under förutsättning att förhandsanmälan sker

Frågor, eller önskemål om enskilda intervjuer i samband med seminariet, kontakta Petra Eurenius, Informationschef Pfizer, tel. 0768 892955.