Fredrika Bladh vinnare i Business Law Challenge 2013

Business Law Challenge, Sveriges största tävling i affärsjuridik, startade tidigare i höstas med en urvalstävling på internet, fortsatte i lokala deltävlingar på sex orter och avgjordes efter en intensiv final över två dagar i Stockholm. Vid en bankett på Berns Salonger meddelades sent igår kväll att Fredrika Bladh, juriststudent från Uppsala universitet, vann finalen.

Fredrika Bladh kan därmed titulera sig the Swedish Business Law Student of the Year 2013 och kan dessutom se fram emot fyra veckors betalt internship på Microsoft samt fyra veckors betald sommarnotarietjänst på Lindahl, en av landets ledande byråer, under sommaren 2014.

– Det är så otroligt roligt! Det handlade verkligen om något annat än det vi lär oss på juristlinjen, att visa andra egenskaper. Och med tanke på hur duktiga de andra deltagarna var så är det verkligen en ära att stå här som segrare, säger Fredrika Bladh.

Finaljuryn 2013 bestod av Microsofts chefsjurist Mathias Strand, Semcons vd Markus Granlund, speltillverkaren Electronic Arts chefsjurist Europa Johan Axel-Nilsson samt Mikael Smedeby, Olof Nyström, Johan Tollgerdt och Sanja Sjögren, alla från Lindahl.

– Jag gillar hur tävlingen utmanar studenterna att tänka på ett sätt som efterfrågas i företagsvärlden. Fredrika visade verkligen att hon kan tillföra ett affärsmässigt tänk förutom sina juridiska kunskaper. Det ska bli riktigt roligt att arbeta tillsammans på Microsoft nästa sommar, säger Mathias Strand, chefsjurist på Microsoft där vinnaren kommer att arbeta under ett fyra veckor långt internship nästa sommar.

Tävlingen, som varit öppen för studenter från alla landets juristutbildningar, från Lund i söder till Umeå i norr, har förutom tuffa förhandlingsmoment innehållit utbildning i affärsjuridik med fokus på analys och affärsmannaskap.

– Först och främst vill jag gratulera Fredrika Bladh som visade prov på både skarp analys och argumentation. Det är otroligt kul att se hur tävlingen ökar i popularitet för varje år som går. Vi erbjuder uppenbarligen något som studenterna gillar och samtidigt får vi möjlighet att lära känna många talanger inom det affärsjuridiska området. I år var inget undantag, säger Mikael Smedeby, vd på Advokatfirman Lindahl som organiserar tävlingen.

Juryns motivering:

För genomgående hög kvalitet, en stark förhandlare genom sitt sätt att snabbt vända tillbaka argument och skapa konstruktiva lösningar. Vinnaren har en stor förmåga att bygga förtroende i förhandlingar.

Vinnare av Business Law Challenge 2013, the Business Law Student of the Year, är Fredrika Bladh.