Lindahl biträder vid noteringen av NGM:s första AIF-fond - Coeli 2014

Coeli Private Equity 2014 AB (Coeli 2014), som är ett investeringsbolag inom private equity, har noterats på NGM AIF, en ny lista för alternativa investeringsfonder, med första handelsdag den 27 augusti. Genom noteringen erbjuds investerare möjligheten att ta del av ett portföljkoncept baserat på så kallade ”buy-out-fonder” som normalt inte är tillgängligt för mindre investerare.

Mervärde till bolagets investerare skapas genom en noggrann urvals-, analys- och investeringsprocess i syfte att skapa högsta möjliga avkastning.

Coeli 2014 är det första bolaget som noterats på NGM Nordic AIF sedan denna lanserades i somras. Bakgrunden till lanseringen av AIF-listan är den nya lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder som trädde i kraft den 22 juli 2013. De nya reglerna berör alla som förvaltar fonder i någon bemärkelse, men som inte är värdepappersfonder. AIF-fonder som vill marknadsföra sig gentemot icke-professionella investerare måste i och med direktivet vara upptagna till handel på en reglerad marknad (gäller ej så kallade specialfonder).

Advokatfirman Lindahl har biträtt Coeli 2014 i etableringen och noteringen genom ansvarige delägaren Mårten Steen (Private Equity/Kapitalmarknad och Publik M&A) med biträde av Marcus Andersson (Private Equity/Kapitalmarknad).

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar