Lindahl rådgivare när Sprint Bioscience sluter avtal med Bayer HealthCare

Sprint Bioscience AB (publ) har genomfört en utlicensiering till Bayer HealthCare av substanser som inhiberar ett protein essentiellt för cancercellers metabolism och know-how runt detta protein. Licensen, som är på exklusiv basis, är den första med ett globalt läkemedelsbolag Sprint Bioscience gör från sin metodik inom tumörmetabolism för utveckling av läkemedelskandidater med sikte på att ta fram nya effektiva cancerläkemedel.

Avtalet innebär att Bayer betalar ett belopp vid underskrift och att Sprint erhåller delbetalningar, s.k. milestones, vid olika utvecklingssteg för substanserna samt royalty på försäljning av framtida produkter. Som en del av avtalet kommer parterna också att utföra ett forskningssamarbete med målet att vidareutveckla Sprint Bioscience befintliga substanser inom området. Även dessa omfattas av Sprint Bioscience rätt till delbetalningar och royalty på försäljning.

Advokatfirman Lindahl har varit juridisk rådgivare åt Sprint Bioscience vid utlicenseringen. Lindahl har biträtt Sprint genom Anders Burén och Jonas Westerberg (life science) och Erik Brändt (konkurrensrätt).

• ​sprint bioscience ab
  • bayer healthcare

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar