Lindahl rådgivare till Hewlett-Packard i världens största bolagsdelning

Hewlett-Packard Company Group har på global nivå delats upp i två fristående börsnoterade bolag; Hewlett Packard Enterprise Company som ska fokusera på teknisk infrastruktur, mjukvara och service och HP Inc. som ska fokusera på persondatorer och skrivare med tillhörande tjänster.

Varje aktieägare i Hewlett-Packard Company (numera HP Inc.) har erhållit aktier i Hewlett Packard Enterprise Company motsvarande sin pro rata andel. Aktierna i Hewlett Packard Enterprise Company började handlas på New York Stock Exchange den 2 november 2015 under beteckningen ”HPE”. Aktierna i HP Inc. handlas även fortsättningsvis under beteckningen ”HPQ”. Båda bolagen förväntas ha en omsättning överstigande 50 miljarder dollar efter uppdelningen och därmed platsa bland USA:s 50 största börsbolag. Den världsomfattande separeringen av Hewlett-Packard Company verksamheter till två bolag i samtliga berörda jurisdiktioner utgör därmed världens största delning av ett bolag.

Advokatfirman Lindahl har varit svensk juridisk rådgivare till Hewlett-Packard vid bolagsdelningen i Sverige som resulterat i Hewlett-Packard Sverige Aktiebolag, som numera fokuserar på försäljning av servrar, datalagring, nätverk- och konsulttjänster, och HP PPS Sverige AB, som främst är inriktat på försäljning av persondatorer och skrivare med tillhörande tjänster.

Lindahls team bestod av Erik Bergenstråhle (klientansvarig delägare), Carl-Olof Bouveng (M&A) och Monika Hager (M&A, projektansvarig) med biträde av bland andra Therese Ädling (M&A), David Frydlinger (TMT), Martin Agell (Arbetsrätt) och Annie Kabala (Immaterialrätt).

• demerger
  • bolagsdelning

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar