Lindahl rådgivare till Latour i tre transaktioner

Advokatfirman Lindahl har nyligen biträtt Investment AB Latour (Latour) i dess förvärv av tre bolag inom tillverkningsindustrin.

Den 2 oktober förvärvade Latour, via LSAB Group AB, Westlings Industri AB i Vansbro från AB Habeo. Westlings Industri är verksamt inom tillverkning och service av sågklingor och omsätter cirka 45 miljoner kronor årligen.

Dagen innan, den 1 oktober, förvärvade Latour, via Specma AB, som är moderbolag i affärsområdet Specma Group, Norlub Scandinavia AB. Norclub levererar smörjsystem och ledningskomponenter till mobila applikationer, exempelvis entreprenadmaskiner, truckar och traktorer. Bolaget omsatte 2011 drygt 20 miljoner kronor.

Lindahl biträdde även när Latour, genom Latour-Gruppen AB, förvärvade 13,4 procent av aktierna i Diamorph AB (publ). Latours investering i Diamorph skedde i anslutning till att Diamorph förvärvade det brittiska bolaget Modular Stock Ltd, som i sin tur äger den brittiska verksamheten TENMAT. Diamorphkoncernen har efter förvärvet 300 anställda, en konsoliderad omsättning de senaste 12 månaderna på cirka 400 miljoner kronor och ett rörelseresultat om cirka 150 miljoner kronor. Latour blir genom investeringen näst största ägare i Diamorph.

Lindahls arbete leddes av Olof Thorsell.

• latour
  • förvärv

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahloch www.facebook.com/lindahlkarriar