Lindahl rådgivare till SAAB-köparen NEVS

Ackordcentralen och Advokatfirman Lindahl är tillsammans affärsjuridiska rådgivare till National Electric Vehicle Sweden (NEVS) i förvärvet av SAAB:s konkursbo.

Uppdraget har innehållit flera olika affärsjuridiska komponenter, inte minst en heltäckande legal due diligence, men även immaterialrättsliga frågor, främst varumärkesfrågor, samt IT.

Tillsammans har rådgivarna bistått NEVS med att komma överens med konkursförvaltarna om ett förvärv av verksamheten, och i att skapa en konstruktiv dialog med avsikt att lösa varumärkesfrågorna med övriga intressenter. Denna diskussion fördjupas nu med syfte att göra det möjligt att återigen bygga bilar med den ingenjörskraft som finns i Trollhättan.

Lindahls rådgivning med särskilt fokus på varumärkesfrågan har främst utförts av Henrik Wistam och Hanna Tilus. Övrig affärsjuridik har skötts under ledning av Lars-Henrik Andersson tillsammans med bland andra Olof Thorsell och Jonas Conradsson. Samtliga är verksamma på Lindahl i Stockholm eller Göteborg.

• förvärv

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Våra 370 medarbetare, varav 250 är jurister, arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala och Örebro. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.se, www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar