​Nils Ivars vinnare av Business Law Challenge 2016

Den sjätte upplagan av Business Law Challenge, Sveriges största tävling i affärsjuridik, lockade återigen ett fantastisk duktig skara studenter från landets juristutbildningar. Efter den sista dagens tävlingar kunde juryn utropa Nils Ivars från Uppsala universitet till vinnare av årets omgång av Business Law Challenge, och därmed också värdig vinnare av titeln Business Law Student Of The Year samt två månader betald praktik på Microsoft och Advokatfirman Lindahl.

Ur juryns motivering:

”Med knivskarpt intellekt och skön energi, visade vår vinnare god rådgivarmässighet tycker vi. En avslappnad skärpa och känsla för relation, förenad med imponerande skicklighet tog honom till högsta position.”

– Jag är väldigt glad och hedrad över utmärkelsen! Business Law Challenge innebär både en inblick i den affärsjuridiska vardagen och en möjlighet att utveckla sina färdigheter i praktiska situationer, något som jag tycker saknas på juristutbildningen. På så vis är det en vinst i sig att bara delta i tävlingen och jag tror att alla vi som var med har fått ovärderliga erfarenheter inför framtiden. Jag ser mycket fram emot sommarens praktik, där jag hoppas få nya insikter och kunna utvecklas som jurist, säger Nils Ivars, vinnare av Business Law Challenge 2016.

Slutfinalen bestod av förhandlingar framför en namnkunnig jury med ledande jurister från bolag som H&M, Microsoft och EA DICE samt advokater från Lindahl. Slutfinalen föregicks av urvalstester online, lokala deltävlingar och en intensiv final med utbildningar och förhandlingar över två dagar i Stockholm.

– Under hela tävlingen så slås jag av vilka fantastiska talanger som finns ute på våra universitet. Det är otroligt kul att få möta dem, och jag vet att vi kommer kunna välkomna många som nya kollegor på Lindahl framöver. Business Law Challenge är ett fantastiskt sätt för oss och studenterna att lära känna varandra och det är många lyckade karriärer som börjar här. Hela tävlingen och finalen är högklassig och årets vinnare likaså, säger Pelle Frisack, partner på Lindahl och juryns ordförande.

Business Law Challenge är öppen för studenter från alla landets juristutbildningar, från Lund i söder till Umeå i norr. Förutom tuffa förhandlingsmoment ingår utbildningar i affärsjuridik med fokus på analys och affärsmannaskap. Årets jury bestod av Jessica Van Dyke från EA DICE, Mathias Strand från Microsoft, Fredrik Björkstedt från H&M, samt advokaterna Cecilia Rhen, Anna Romell Stenmark, Anders Moberg och Pelle Frisack från Lindahl. Även Anna Mirsch från Spotify var med i juryn men fick tyvärr ställa in på grund av sjukdom.

• business law challenge 2016
  • blc
  • berns
  • nils ivars