Nytt white paper från Lindahl om strategiska samarbeten

David Frydlinger, delägare på Lindahl, är tillsammans med de övriga författarna bakom Getting to We - Negotiating Agreements for Highly Collaborative Relationships åter aktuell med en ny skrift om strategiska samarbeten.

Utgångspunkten är att forskningsresultaten i ämnet är tydliga. Kollaborativa affärsrelationer hjälper företag att uppnå ”vinn-vinn”-situationer och är långt mer lönsamma än klassiska maktbaserade affärsrelationer. I en allt mer komplex värld blir förmågan att samarbeta effektivt med leverantörer, kunder och andra strategiska partners helt enkelt ett viktigt medel för att skapa konkurrensfördelar, innovation och tillväxt.

Men tyvärr så har många företag svårt att skapa fungerande kollaborativa affärsrelationer. Många säger att de vill jobba mer kollaborativt och driva innovation tillsammans men har svårt att omsätta detta i praktiken. Och tittar man på hur deras förhandlingsprocesser ser ut innan samarbetet påbörjas så blir det tydligt att verktygen för att skapa kollaborativa samarbeten inte finns på plats. Istället ägnar man sig åt klassisk förhandlingstaktik där man hela tiden siktar in sig på att träffa den mest fördelaktiga överenskommelsen för egen del. Företag som kommit lite längre i sina tankar om ”vinn-vinn” har bättre förutsättningar men fokuserar fortfarande till största delen på den aktuella transaktionen och inte i tillräcklig utsträckning på innovation och tillväxt.

För att dra nytta av fördelarna av ett effektivt strategiskt samarbete måste man redan i förhandlingsfasen anamma ett kollaborativt förhållningssätt till framtagandet av samarbetsavtalet. Det är detta Unpacking Collaboration Theory handlar om; att diskutera hur företag kan dra nytta av bättre strategiska samarbeten, vilka förutsättningar som måste uppfyllas för att man ska nå hela vägen med sina strategiska samarbeten och slutligen redogörandet för en femstegsmodell som visar vägen till effektiva kollaborativa strategiska samarbeten som kan implementeras av både stora och små företag.

Klicka här för att läsa Unpacking Collaboration Theory eller här för att komma till Lindahls sidor för Strategiska kontrakt och Vested.

Om författarna:

David Frydlinger är advokat på Advokatfirman Lindahl i Sverige. Han är även författare till Det affärsjuridiska hantverket - arbetet innanför avtalsfrihetens gränser samt Molntjänster – juridik, affär och säkerhet. Han arbetar främst för företag inom informations- kommunikations- och telekomsektorn, för vilka han upprättar och förhandlar outsourcingavtal och andra komplexa kommersiella avtal. Frydlinger har en magisterexamen i sociologi.

Kate Vitasek är den huvudsakliga skaparen av Vested-modellen för framgångsrika partnerskap. Hon är lärare vid University of Tennessee’s Center for Executive Education, och hon undervisar MBA-klasser inom resultatstyrning och lean supply chains vid Wright State University. Vitasek föreläser också för Warehouse Education Research Council samt är medlem av peer review board för Journal of Business Logistics.

Jeanette Nydén, JD, författare, utbildare och advokat, är en erkänd tankeledare och förhandlingsexpert. Nydén är författare till Negotiation Rules - A Practical Approach to Big Deal Negotiation och medförfattare till The Vested Outsourcing Manual: A Guide to Creating Successful Business and Outsourcing Agreements. År 2002 grundade hon konsult- och utbildningsföretaget Nydén & Co. Nydén har hjälpt företag som Microsoft, Union Pacific Railroad, Jones Lang LaSalle, Esterline Corporation och T-Mobile att strukturera och förhandla högpresterande partnerskap.

• strategiska kontrakt
  • vested
  • david frydlinger

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar