Tolv gymnasieelever i Sydafrika tilldelas Lindahls stipendier för vidare studier

När skolorna i Sydafrika nu stänger för sommaren, och vi i Sverige närmar oss julledighet, har tolv elever på Siphosabadletshe High School mottagit Lindahls stipendier för högskolestudier. Stipendierna bekostar entréavgiften till högskolan som annars är ett stort hinder för många ungdomar i Sydafrika som vill läsa vidare.

I Sydafrika kan man låna pengar till högskolans terminsavgifter. Men man kan inte låna pengar till entréavgiften, vilket i praktiken stänger många duktiga elever ute från högre studier, trots att de har kunskaperna som krävs. Effekten blir att det blir omöjligt för elever att skapa sig ett bättre liv för sig själva och sina familjer. Stipendierna är ett initiativ från Lindahls medarbetare som i våras startade en insamling för att råda bot på problemet.

– Det känns naturligtvis väldigt bra att vi alla tillsammans kan bidra med den här typen av konkret hjälp. Det är extra roligt att tänka på vilka framtidsmöjligheter detta öppnar för unga i Sydafrika och att se det engagemang som kollegorna har visat för frågan, både hemma i Sverige och på plats i Sydafrika, säger Mikael Smedeby, vd på Lindahl.

Syftet med stipendierna är att det ska göra det möjligt för duktiga elever, som annars inte har råd, att förverkliga sina drömmar och utbilda sig till ett yrke. Möjligheten att få ett stipendium har lockat många, och skapat en drivkraft att förverkliga sina drömmar. Även om man inte vinner ett stipendium kan man hitta en annan lösning som öppnar upp för en plats på ett universitet. För det är genom utbildning och framtidstro som man kan skapa en positiv spiral bort från fattigdom, ohälsa och AIDS, en fråga som Lindahl engagerat sig i genom organisationen Star for Life.

– Sedan en tid tillbaka har vi tagit ett fadderskap för en hel skola med ungefär 1000 elever genom organisationen Star for Life. Detta är ytterligare en god effekt av det samarbetet. De tolv stipendiaterna kommer nu att gå vidare till studier inom exempelvis medicin, psykologi och företagsekonomi och förhoppningsvis öppnar utbildningarna upp helt nya möjligheter i livet. Det är starten på en positiv spiral, fortsätter Mikael Smedeby.

De tolv stipendiaterna är:

• Bhekani Mtshali
• Nokwanda Ngubane
• Shongani Buselaphi Mbatha
• Khumalo Nkos’khona
• Anele Mdletshe
• Bandile Mdaka
• Mthabela Ntokozo
• Nokukhanya Ngema
• Nsindiso Mkhize
• Thami Nhleko
• Simphiwe Njabulo Masuku