Uppgörelse i Panaxiakonkursen

Kunder som tillsammans representerar mer än 80 procent av samtliga fordringar mot det konkursade säkerhetsföretaget Panaxia ersätts genom en överenskommelse. Förutom de berörda kunderna inkluderar uppgörelsen PwC, Panaxias styrelseledamöters försäkringsbolag, konkursbona med fler. I uppgörelsen får kunderna ytterligare ersättning i tillägg till det som tidigare betalats ut av konkursbona. Härutöver tillförs konkursbona medel från styrelseledamöternas försäkringsbolag.

- På detta sätt erhåller kunderna ytterligare kompensation för sina förluster i Panaxiakonkurserna. Min förhoppning är att konkurserna kan avslutas inom en snar framtid, säger Panaxias konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson.

Panaxiakoncernen försattes i konkurs den 5 september 2012. Förhandlingarna för att nå en uppgörelse har pågått under en längre tid, men avslutades genom undertecknade förlikningsavtal mellan ett stort antal parter på fredagen.

- Det känns som ett rimligt avslut på en lång process utifrån den skada borgenärerna haft med anledning av det sätt Panaxia hanterade kundmedlen under en längre tid. Det är skönt att alla nu kan sätta en punkt och gå vidare och fokusera på sin verksamhet framåt, fortsätter Lars-Henrik Andersson.

För ytterligare information kontakta:

Konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson eller Karl Björlin, Advokatfirman Lindahl.

• panaxia
  • konkurs
  • konkursbo
  • lars-henrik andersson