Försäljningen av LINK arkitektur genomförd

Försäljningen av LINK arkitektur genomförd

I augusti kungjordes nyheten att Multiconsult kommer att överta samtliga aktier i LINK arkitektur. Köpet genomfördes den 15 september 2015 och transaktionen är nu verkställd.

Multiconsult har varit den största ägaren av LINK arkitektur sedan 2008 och köpet är en naturlig fortsättning. Företagets medarbetare, kunder och samarbetspartner kommer inte att märka några större förändringar till följd av ägarbytet. LINK arkitektur kommer även fortsättningsvis att vara ett nordiskt företag med huvudfokus på arkitektur, landskapsarkitektur, inredningsarkitektur, planarkitektur och stadsutveckling.

Som ett av Nordens största arkitektkontor med 14 kontor i Norge, Sverige och Danmark har företaget en unik geografisk spridning och kapacitet som ska vidareutvecklas under kommande år. De fyra grundarna av LINK arkitektur fortsätter i samma roll som de har idag.

"Företaget har sedan vår första fusion år 2000 mellan Lysaker Mølle i Oslo och Maurseth og Halleraker i Bergen och på Stord, varit med om en äventyrlig resa och har nu en stark position som ett av de ledande arkitektkontoren i Norden" säger Rolf Maurseth, tf. vd för koncernen.

LINK arkitektur består nu av 350 medarbetare med över 20 nationaliteter. Det är de som varje dag skapar alla de vackra byggnader, platser, parker och de goda rum som vi är så stolta över. Fokus på medarbetare, arbetsmiljö, arkitektur och kvalitet har varit avgörande för företagets utveckling. Omkring hälften av våra uppdrag har erhållits genom vinster i arkitekturtävlingar. Denna kreativitet vill vi värna om och utveckla. Företaget går nu in i en spännande period där strategier fram till år 2020 tas fram för koncernen. Vi ska se in i "spåkulan" och lägga grunden för framtidens arkitektkontor. Jag tror att resan framåt kommer att bli precis lika äventyrlig som resan fram till idag.

Sandra Antonsson

Presskontakt Kommunikationschef +46 70 669 77 74

Vi skapar rum för bättre liv

LINK Arkitektur är ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 500 medarbetare på 15 kontor i Sverige, Norge och Danmark. Våra tjänster omfattar alla områden inom arkitektur, inredningsarkitektur, landskap och urbanism. Vår ambition är att skapa arkitektur av hög kvalitet med en optimal balans mellan höga miljöambitioner, ekonomisk lönsamhet och social hållbarhet. På LINK Arkitektur vågar vi tänka stort och begränsar oss inte av till synes omöjliga uppgifter. För oss handlar det inte bara om arkitektur. Det handlar om att skapa rum för bättre liv.

Virkesvägen 2
12030 Stockholm