Årets lansering av Dogheria är här!

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2019 16:26 CEST

95792 Dogheria Pinot Bianco

Poderi dal Nespoli firar iår 90 år och vi är stolta med att presentera ett vineri som fortfarande utvecklas och blir bättre för varje år som går. Förra sommaren bekantade vi oss med Dogheria första gången. Nu är det dags igen för årgång 2018. I fredags lanserade Systembolaget 3000 flaskor av det strålande vinet Dogheria Pinot Bianco för endast 139kr. Det är allt vi kommer ha tillgängligt av denna årgång och 2017 försvann snabbt.

Druvorna till vinet Dogheria kommer från vingården med samma namn och ligger i Bidente Valley, i närheten av Forli. Vinet består av 90% Pinot Bianco och 10% Sauvignon Blanc.

Vinet genomgår en 10 timmars kryomacerering, jäser i temperaturkontrollerade tankar vid 14-15 grader och klarnas endast på naturlig väg. Allt för att bevara de aromatiska smakerna i druvorna.

Dogheria är elegant och medelfylligt med aromatiska och blommiga toner som drar åt jasmin och apelsinblom. Citrus och mineral tillsammans med en behaglig dos grapefrukt och persika. Frisk och fräsch syrlighet som bidrar till vinets elegans och längd.

Artikelnummer 95792 Dogheria Pinot Bianco 2018 139kr

Kommentarer (0)