En av Sveriges mest älskade Bourgogne-producenter till Lively Wines!

En av Sveriges mest älskade Bourgogne-producenter till Lively Wines!

Domaine Antonin Guyon är en av Sveriges mest älskade Bourgogneproducenter. Den knappt 50 hektar stora egendomen producerar viner i absoluttoppklass från några av Bourgognes högst skattade vingårdar.

Domänen grundades på 60-talet av Antonin Guyon som köpte mark i Côte de Nuits och Côte de Beaune i hjärtat av Bourgogne. Idag drivs företaget av Antonins söner Dominique och Michel som tillsammans med vinmakaren Vincent Nicot överser produktionen. Vingårdarna brukas ekologiskt och vinerna produceras med så lite intervention som möjligt. Druvorna når vineriet inom 30 minuter efter skörd för att bevara fräschör och syra. Jäsningen tar vid naturligtutan odlad jäst, manuell pigeage och lagring på franska fat är några av nycklarna till Domaine Antonin Guyons framgång. Domaine Antonin Guyon producerar vin från drygt 15 appellotioner i Bourgogne.

1970 lyckades Dominique med konststycket att köpa en 22 hektar storperfekt syd-exponerad vingård i Meuilley, Hautes Côtes de Nuits - en vingård som tidigare varit uppdelad på över 300 jordlotter och dessutom fördelat mellan 80 ägare! Här producerar Dominique vin under den egna etiketten Dominique Guyon.

Hautes Côtes de Nuits la Dame de Vergy lanserades 2007 på Systembolaget och har kommit att bli en verklig favorit i Sverige.

"Vi är otroligt glada att Lively Wines fått förtroende att vidareförvalta och utveckla Domaine Antonin Guyon i Sverige. Vi ser fram emot ett långt och framgångsrikt samarbete med en av de klarast lysande stjärnorna i Bourgogne."

- Andreas Wickman