En helkväll med stort M!

En helkväll med stort M!

Boka in den 17:e februari i kalendern, då anordnar nämligen Eriks Gondolen en Winemakers dinner med viner från Rhôneproducenten M.Chapoutier. Boka genom att skicka en förfrågan till info@eriks.se eller slå en signal på 08-641 70 90 En bättre aktivitet för en grå februarikväll blir svårt att hitta!

M.Chapoutiers historia startar redan 1808 då familjen bosätter sig i byn Tain l'Ermitage i Rhônedalen. Under de kommande åren förvärvade man delar i regionens främsta vingårdar och blev så småningom en av de största markägarna i Hermitage. M:et i namnet är en familjetradition och samtliga barn i släkten har ett namn som börjar med bokstaven M.

Företaget drevs länge med stor framgång av far far Marc som uppmuntrade sitt barnbarn Michel att studera till önolog för att på sikt ta anställning i familjeföretaget precis som pappa Max. Efter studier och praktik runtom i världen återvände Michel hem till ett inte längre lika välmående företag där pappa Max nu stod för driften. Kvaliteten hade börjat svikta och försäljningen dalade. Michel fick nu ta över skötseln av vingårdarna men hans far och bror ansvarade fortfarande för arbetet i vinkällaren, en fördelning som tyvärr inte var fördelaktig. 1989 ställde Michel ett ultimatum till sin farfar: sälj till mig eller också lämnar jag företaget. Michel som han ville och därmed också full kontroll över alla led i produktionen. Hans kvalitetsfokus gjorde att han omedelbart minskade produktionen med 30% och konsekvent vägrade använda druvor han inte var fullt nöjd med. Han insåg tidigt betydelsen av ekologisk odling och är i dag en stor förespråkare för biodynamiskt arbete i vingården.

Tesen är att vinerna skall spegla sin växtplats och uppvisa mineralitet och längd. Det är oftast druvrena viner med endast liten inblandning av ekfat. Kvällens viner presenteras av den karismatiske exportchefen Cyrille Harmel och menyn är signerade Eriks Gondolen köksmästare Björn Wahlund, vi kan lova att Björns mat passar fenomenalt till vinerna från Rhônedalen! En helkväll i M.Chapoutiers anda, så den törstige är naturligtvis garanterad påfyllning av glaset.

17:e februari kl.19:00 på Eriks Gondolen

Kategorier