Vingården San lorenzo

Gaja Barbaresco 2016 har landat!

Älskar man Nebbiolo kan detta vara ett av årets viktigaste vinsläpp. Gaja Barbaresco, genom alla årgångar, kan anses som ”benchmark-barbaresco” men med årgång 2016 tar man steget ytterligare. I Piemonte har man de senaste åren haft flertalet bra årgångar med otrolig potential. De flesta är dock överens om att 2016 är något utöver det vanliga.

” 2016 is among the best vintages popping up in this century and it has all the potential to be a must-have for Barbaresco lovers.” - Gaia Gaja

Denna 20 september inleds kvalitetskavalkaden av att Systembolaget släpper 480 flaskor Gaja Barbaresco för att följas upp av familjens vingårdsbetecknade toppviner tillsammans med Sperss Barolo 2015 som weblansering den 25 september.

Barbaresco 2016

Barbaresco 2016 påminner om 2004 för dess elegans och finess, även om den är kraftfullare. När det gäller struktur är det närmare 2001 men med mer raffinerade tanniner. Det är extremt elegant med en blandning av torkade blommor, körsbär, vilda hallon cederträ, örter och mint. Klassisk frisk syra, balanserat och välstrukturerat. Detta är en ren, uttrycksfull Nebbiolo som har potential att utvecklas i källaren under flera årtionden framöver.

Druvorna till Gaja Barbaresco 2016 kommer från 14 vingårdar som täcker 21,4 hektar i Barbaresco med vinstockar som har en genomsnittlig ålder av 40 år.

Art nr 92624, 1599kr

Single vineyards

Samtliga av 3 vingårdslägen är fulländade skolboksexempel på precis hur bra Nebbiolo kan bli.

Costa Russi 2016

Costa Russi är en drygt 4ha stor vingård som ligger lite längre ner i sluttningen, precis invid Sorì Tildìn och vätter mot sydväst. Rankorna har nått en snittålder om 65 år och Costa Russi är känd som den mest eleganta av dom tre vingårdsbetecknade vinerna i Barbaresco och är vanligtvis det mest parfymerade och snabbast tillgängliga vinet.

Art nr 92110 - 3999kr (24 flaskor)

Sorì Tildìn 2016

Den 3,38ha stor vingården, Sorì Tildìn ligger på toppen av kullen, strax ovanför Costa Russi, men med direkt sydexponering. Rankorna har nått snittålder om 45 år. Det svalare, högre läget kombinerat med den perfekta exponering ger viner med mer kraft och struktur, samtidigt som de alltid bibehåller elegansen och de tydliga nebbiolo-markörerna.

Art nr 91253 - 3999kr (24 flaskor)

Sorì San Lorenzo 2016

Sorì San Lorenzo ligger ett stenkast från staden Barbaresco och kännetecknas av sin kraft och struktur. De 50 år gamla rankorna vätter rakt mot söder. Sorì San Lorenzo är den mest långlivade vinet men också det vinet som kräver mest tid att öppna upp sig.

Art nr 91804 - 3999kr (24 flaskor)

Sperss 2015

Sperss visar både muskler och finess och även om det är uttrycksfullt och njutbart redan nu har den med tålamod en härlig vinupplevelse framför sig.

Den är mycket livfull och intensiv på näsan, främst örter och kryddor: timjan, kryddnejlika, svartpeppar och rök. En uppvisning av mörk och mogen frukt omsluter gommen, som katrinplommon och svarta körsbär. Ett intressant och överraskande inslag av citronmarmelad finns med i bakgrunden.

Vingården ligger i delområdet Marenca-Rivette i Serralunga och är ordnad som en amfiteater på en yta på 12 hektar. Vingården har en syd- och sydvästlig exponering med en genomsnittlig höjd på 370 m över havsnivån. Jorden är kompakt och består av lera och kalk med vinrankorna som är i genomsnitt 55 år gamla.

Art nr 90546 - 1799kr (60 flaskor)

För mer information: fredrik@livelywines.se