Gaja väljer Lively Wines!

Gaja väljer Lively Wines!

Angelo Gaja är tveklöst Italiens mest kända och dynamiska vinpersonlighet. Hans viner har skördat fler framgångar och utmärkelser än något annat italienskt vinhus. De vingårdsbetecknade vinerna Sori Tildin, Costa Russi och San Lorenzo tillhör de högst skattade och mest eftertraktade vinerna i världen.

Angelo Gaja var en av pionjärerna bakom den kvalitetsrevolution som svepte genom Italien under 1960-1970-talet. Temperaturkontrollerade jäskärl, kortare macerationer och kanske framförallt de franska barriquerna som Angelo introducerade möttes med stor skepsis, inte minst av Angelos far.

Det går dock inte att förminska moderniseringen i Piemonte och i Italien till användningen av små fat. De stora och viktigaste förändringarna skedde i vingårdarna. Angelo började plantera med högre densitet, införde ”green harvest”, skördade aningen senare – allt för att producera bättre och mer koncentrerad frukt.

Idag äger Gaja drygt 100 ha mark i Piemonte och har över 70 heltidsanställda vingårdsarbetare, en per 1,4 ha!

”Det är en stor ära att få förvalta Gaja i Sverige. Gajas minutiösa kvalitetssäkring i alla led liknar inget vi upplevt under våra resor i vinvärlden. Inte minst är vi otroligt inspirerade av deras sociala engagemang.”

-Andreas Wickman, Lively Wines

Idag drivs Gaja av Angelos döttrar Gaia och Rosanna. Utöver vinerna i Piemonte gör Gaja även vin i Brunello di Montalcino och Bolgheri, Toscana.