Mas del Serral 2007 - Kataloniens bästa vin nu i Sverige

Mas del Serral 2007 - Kataloniens bästa vin nu i Sverige

Mas del Serral 2007

”The interpretation of an Origin”

1872 tog familjen Raventós Champagne till Spanien – idag tar Pepe Raventós, 21:a generationen, Mas del Serral till världen.

För cirka tre veckor sedan utsågs Mas del Serral till Kataloniens bästa vin alla kategorier och samtidigt då även Kataloniens bästa mousserande vin. Katalonien är stort och inkluderar bl.a. Priorat, Penedes och en stor del av all Cava som produceras i Spanien. Det säger en del om digniteten på detta vin som nu släpps för första gången i Sverige.

2007 är inte bara den första årgången i Sverige, utan den första årgång som överhuvudtaget producerats. Att det ens är möjligt att få en sådan utmärkelse för sin första årgång får anses som smått unikt. Det visar att detta är ett vin som inte bara har kapacitet att uppnå ikonstatus bland mousserande vin, utan även är självskrivet i vinvärldens absoluta toppskick. Detta vin fick dessutom 95 poäng i Wine Advocate för denna, den första årgången släppt.

Pepe Raventós har fått helt fria händer och förklarar hur mycket det betyder för honom.

-This is the wine I always dreamed of making, since harvest 2004 with Didier Dagueneau at Sant-Andelain. Pepe Raventos, Vinmakare

Vingården Clos del Serral är 1,92 hektar stor. Vingården planterades 1954 och sköts än idag med hjälp av häst och vagn. Man använder sig av druvorna Xarel-lo och Bastard Negre som är planterade sida vid sida runt om i vingården. Allt skördas för hand och vinet är aldrig i kontakt med någon ek. Mas del Serral 2007 buteljerades den 13 juni 2008 och har spenderat 100 (mer än 8 år) månader på sin jästfällning. Vinet är en Brut Nature och har inget tillsatt socker. Mas del Serral är förstås ekologiskt odlat.

Ett otroligt komplext vin, utvecklad, mycket frisk smak av gula äpplen, rostat bröd och härliga toner av honung, torkad aprikos, nötter samt fin mineralitet och sälta. Vinet har lång, komplex eftersmak och dricks med fördel nu, men går att spara decennier framöver.

Totalt producerades det 2735 flaskor och 400 magnumbuteljer av årgång 2007.

Till Sverige har vi fått 36 flaskor som släpps till försäljning fredag den 6 december.

Artikelnummer 92547 Mas del Serral 2007 - 995 kr

Pepe Raventós gästar Sverige i samband med lanseringen.

För mer information kontakta fredrik@livelywines.se