Vingården Applejack

Prisbelönta Giant Steps i begränsad upplaga

Sverigepremiär på Systembolaget för vineriet i Yarra som vunnit 31 trophies och 96 guldmedaljer i nationella och internationella vintävlingar sedan 2003. De har även blivit utnämnt till ”Top 100 Wineries in the World”, de senaste 6 åren och rankas av legenden, James Halliday som 5-stjärnigt!

Giant Steps

Vingården ligger i de branta sluttningarna av Warramate Ranges. Jordmånen i vingårdarna som planterades 1997 och framåt är tunn och dess rotsystem har inte lyckats ta sig speciellt djupt ned i marken, vilket gör att vinerna får en härlig och komplex sälta som är en av kännetecknen från denna producent.

De är inte kända för att producera de dyraste vinerna. Men dock väldigt omtalade för att år efter år leverera otroligt hög kvalitet till ett tillgängligt pris. Phil Sexton grundade vineriet i Yarra Valley 2003. Fokus för honom som vinmakare är att producera viner i premium-segmentet från ett svalt klimat. Med målet att producera viner som visar maximal karaktär från regionens terroir och klimat. Lovorden och priserna är många, den kanske mest prestigefulla omnämningen kommer från Wine & Spirits Magazine US som de senaste sex åren placerat Giant steps på sin topp 100 lista över världens bästa vinerier.

Med endast ett undantag (LDR) fokuserar Giant steps på endruvsviner och låter frukten och växtplatsen stå helt i centrum. Fokus från början har varit på Pinot Noir och Chardonnay, men Giant Steps producerar även lite Syrah, Pinot Gris och Sangiovese.

Deras arbetsmetoder är enkla att förklara och svårare att efterleva. Helt kompromisslöst 100% handplockad frukt från omsorgsfullt omhändertagna vingårdar. Här används endast naturlig jäst, man pumpar inte vinet utan det förflyttas med hjälp av tyngdlagen och efterföljs av endast minimal filtrering när så behövs. Allt detta resulterar i mycket uttrycksfulla och personliga viner.

Namnet Giant Steps kommer som en hyllning till John Coltrane berömda album med samma namn.

Fredagen den 2 augusti lanseras 2 viner från Giant Steps på Systembolaget.

90077 Giant Steps LDR 2018 - 159kr

Clones: MV6, Abel, Pommard
Skörd: Mars 2018
Buteljerad: January 2019
Fathantering: 10 månader på franska ekfat varav 18% nya fat.
Dricks bäst: 2-10 år

Antal flaskor som lanseras: 600 flaskor