Viña El Pison, El Carretil och Valdeginés 2016  från Artadi släpps idag som webblansering.

Viña El Pison, El Carretil och Valdeginés 2016 från Artadi släpps idag som webblansering.

Artadi briljerar med sina vingårdsbetecknade viner

Artadi ligger i byn Laguardia och är en del av Rioja Alavesa regionen, vingården skapades 1985 av den nytänkande och dynamiska vinmakare Juan Carlos Lopez de la Calle.

Hans vision var att druvan Tempranillo, när skördad från gamla vinrankor på hög höjd producerar otroligt rika och komplexa viner. Det kombinerat med en specifik ide kring hur vinerna lagras på äldre ekfat skapar några av de absolut bästa vinerna i Rioja.

Vinerna från Artadi har alltid handlat om en absolut renhet i frukten, och påminner nästan om bourgogne i texturen. Det viktigaste elementet i att skapa denna känsla kommer från den kalla vinden som blåser in från Pyrenéerna, det tillsammans med ett stabilt klimat och bra temperaturer gör att vinerna är en otrolig kombination av elegans och styrka.

Juan Carlos Lopez de la Calle ligger bakom några av de största transformationerna av spanska viner som hänt under de senaste 10 åren, han var något av en pionjär i Rioja när han slutade med att göra viner på Crianza nivå, och istället år 1991 fokuserade mer på enkla vinmarker, först var Viña El Pisón och 2000 tillkom 3 nya vingårdsbetecknade viner, Valdeginés, La Poza de Ballesteros och El Carretil. Dessa beslut ledde också till att de lämnade Rioja som appellation i 2015 och alla viner som är buteljerade därefter kommer inte att ha Rioja DO på etiketten. Allt för att kunna göra viner som utmärker sig kvalitetsmässigt utan att vara bundna till specifika regler.

Den 25 april släpps dessa otroliga viner som webblansering på Systembolaget.

Viña El Pison 2016 nr 90445 2499:- Endast 42 flaskor

Det allra bästa som Artadi producerar och har inte bara en gång utnämnts till en av världens bästa Rioja.

Stor, komplex, ung, tät och koncentrerad doft med mörkar bär och fina fat. Smaken är fyllig och samtidigt mycket elegant. Mogna mörka och röda bär, bra syra och en mycket elegant tanninstruktur. Stort vin med lång, balanserad eftersmak. Kan lagras i minst 20 år

El Carretil 2016 90340 1599:- Endast 42 flaskor
Vingården ligger I Laguardia på 500 meters höjd, organiskt odlad utan för mycket inblandning som möjligt i själva processen.

Vinet är stort, komplext och med en smak av mörka bär och fina fat. Detta är ett vin med mycket elegans och strukturerad syra.

Valdeginés 2016 nr 90337 559:- Endast 90 flaskor

Ett biodynamiskt vin i modern stil gjort på 100 procent tempranillo.

Valdeginés har 7 hektar som ligger vackert i San Ginés dalen ett par kilometer från vingården i Laguardia. Artadi har under en tid jobbat hårt på att konvertera sina marker till biodynamisk odling.

För mer information vänligen kontakta

Daniella@livelwyines.se