Lunchseminarium den 13 maj om den svenska industrins förutsättningar

Anders Borg, Irene Wennemo och exportindustrin om Sveriges ekonomiska utmaningar

Livsmedelsföretagen, IKEM och Industriarbetsgivarna bjuder in media till ett lunchseminarium den 13 maj om vad som händer när ekonomin bromsar in efter en lång högkonjunktur och hur detta påverkar Sverige som industriland.

Avtalsrörelsen 2020 är en utmaning för svensk industri. Industriavtalet och det så kallade märket ifrågasätts från flera håll, samtidigt som många ekonomer varnar för att ekonomin nu bromsar in efter en lång period av goda tider.

Men vilka är egentligen förutsättningarna? Kommer svensk industri att kunna fortsätta leverera arbetstillfällen och resurser till välfärden även i framtiden? Hur ser ekonomer och företagsledare på svensk industris internationella konkurrenskraft?

Välkommen till ett seminarium där vi börjar med en global utblick och sedan fördjupar oss i hur det ser ut i några av svensk industris mest exportintensiva och dynamiska branscher.

Plats: Biografen Sture, Birger Jarlsgatan 41A, Stockholm

Tid: 13 maj, 12.00-13.10 (lunchwrap serveras från 11.30)

Medverkande:

• Anders Borg, ekonom och investerare, tidigare finansminister
  • Irene Wennemo, tidigare statssekreterare
  • Kerstin Hallsten, chefekonom Industriarbetsgivarna
  • Carl Eckerdal, chefekonom IKEM och Livsmedelsföretagen
  • Patrik Hansson, vd Arla Sverige
  • Anders Fröberg, vd Borealis Sverige
  • Henrik Sjölund, vd Holmen

Moderator: Åsa Julin, journalist och programledare

Arrangörer: Industriarbetsgivarna, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna och Livsmedelsföretagen.

Anmälan: Maila Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, på jimmy.sandell@li.se senast fredagen den 10 maj.

Övriga kontaktuppgifter

Ulla Nyman, chef opinionsbildning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna, ulla.nyman@ikem.se, 070-595 81 48

Marina, Lähteenmaa, kommunikationschef, Industriarbetsgivarna, marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se, 072-247 50 33

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 185 miljarder kr årligen och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.

Få mer nyheter om Livsmedelsföretagen och livsmedelsindustrin i vårt nyhetsbrev.