Fackets krav utan verklighetsförankring

Livsmedelsföretagen, Li, och Livsmedelsarbetarförbundet växlade på onsdagen krav inför den kommande avtalsrörelsen.

- Livsmedelsarbetarförbundet har uppenbarligen inte satt sig in i det mycket pressade läge som många livsmedelsproducenter befinner sig i. Kraven är ansvarslösa, saknar kontakt med verkligheten och skulle innebära en allvarlig försämring av företagens villkor, säger Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber.

Livsmedelsföretagen ser också med stor förvåning på den modell för lönebildning som motparten lagt fram, med stora generella löneökningar.

- Fackets modell innebar ett stort bakslag för individuell lönesättning. Deras uppfattning är att man inte ska ta hänsyn till de enskilda medarbetarnas ansträngningar och insatser. Det är en syn på lönebildningen som kastar oss decennier tillbaka i tiden, säger Livsmedelsföretagens förhandlingschef Anna Nordin.

Läs om Livsmedelsföretagens avtalskrav under relaterat pressmeddelande