Framtidens korvar presenterades på Årets Julbord 2014

Framtidens korvar presenterades på Årets Julbord 2014

På tisdagen dukade Livsmedelsföretagen upp Årets Julbord 2014. Produkterna och rätterna på Årets Julbord illustrerar de hetaste trenderna och nyheterna inför årets största mathelg, som vår julmatundersökning identifierat- På julbordet finns också olika prisade produkter, bland annat vinnarprodukter från årets Chark-SM.

Årets julbord 2014 är klätt i gult och blått. Det finns ett ökat sug efter svenskt kött hos konsumenterna så alla kött-och charkprodukter på julbordet har svensk råvara. Faktum är att alla vinnarprodukter på Chark-SM enbart har svenskt kött.

Den heta ekotrenden avspeglas också på julbordet, med bl a ekologiskt bröd, fikon och glögg. Vegobullar och ärtbiffar får illustrera uppsvinget för vegetariskt och får önskan om att hitta klimatsmartare alternativ gör att köttbullarna på julbordet är gjorda på hönsfärs och kycklingfärs.

Vi har också med produkter som inte finns på marknaden ännu, särskilt framtagna klimatsmarta prinskorvar och köttbullar från Culinar och Lindvalls Chark.

Hela menyn kan ladda ner nedan

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.